W tym kwartale nie zostanie ogłoszony zapowiedziany przetarg na projekt modernizacji linii kolejowej z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska. Termin jego rozpisania został przesunięty o kilka miesięcy. Przyczyną jest konieczność doprecyzowania niektórych aspektów technicznych planowanej inwestycji.
Przetarg na
modernizację i elektryfikację linii kolejowej 25 między Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną miał zostać ogłoszony w trzecim kwartale tego roku. Do dziś postępowanie jednak się nie zaczęło i, jak przyznaje zarządca infrastruktury, nie wystartuje ani w sierpniu, ani we wrześniu. Nie oznacza to jednak rezygnacji z dofinansowanych w ramach programu Kolej Plus przygotowań do przebudowy ważnej trasy łączącej województwa łódzkie i świętokrzyskie.
PLK liczą na sprawne przeprowadzenie postępowania
– W trakcie prac przygotowawczych pojawiła się potrzeba doprecyzowania zakresu dokumentacji oraz uwzględnienia dodatkowych uwag technicznych – tłumaczy opóźnienie Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Aktualny harmonogram zakłada rozpisanie postępowania w czwartym kwartale. Spółka liczy, że sama procedura przebiegnie sprawnie, a nanoszone zmiany mają zapewnić wysoką jakość projektu.
Zadanie będzie na razie ograniczone do samej dokumentacji projektowej. PLK nie mają bowiem zagwarantowanego finansowania robót budowlanych, bo wniosek województw łódzkiego i świętokrzyskiego o ujęcie inwestycji w sztandarowym programie kolejowym poprzedniego rządu Zjednoczonej Prawicy nie obejmował fazy realizacji przedsięwzięcia, lecz jedynie jego przygotowanie. Prace w tym zakresie powinny zakończyć się najpóźniej w roku 2029. Termin samej przebudowy nie jest na razie znany.
– W ramach programu Kolej Plus będą prowadzone prace projektowe dla odcinków Tomaszów Mazowiecki – Opoczno i Wąsosz Konecki – Skarżysko-Kamienna – przypomina nasz rozmówca. Niedawno PKP PLK poinformowały, że środkowy fragment w rejonie skrzyżowania linii 25 z Centralną Magistralą Kolejową
nie będzie ujęty w przygotowywanym zadaniu. Spółka potwierdziła teraz, że projekt inwestycji pomiędzy Opocznem a Wąsoszem będzie zakładał także dobudowę łącznic prowadzących na CMK.
Pociągi przyspieszą do aż 200 km/godz.
– Te prace będą finansowane ze środków krajowych – zapowiada Rafał Wilgusiak. Najważniejsze założenia obu przedsięwzięć to dobudowa drugiego toru na całym odcinku Tomaszów – Skarżysko połączona z elektryfikacją trasy, podniesienie prędkości maksymalnej do 200 km/godz. pomiędzy Tomaszowem a Wąsoszem i do 160 km/godz. z Wąsosza do Skarżyska dla pociągów pasażerskich i do 120 km/godz. dla pociągów towarowych czy wspomniana już budowa nowych odcinków na styku z CMK. Czas przejazdu z Tomaszowa do Skarżyska powinien więc docelowo skrócić się przeszło dwukrotnie.